محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

بورس کالای ایران از اردیبهشت ماه سال جاری امکان امکان خرید خودرو را فراهم کرد و شرکت های خودروسازی جدید ترین محصولات خود را برای عرضه به خریداران در این بازار ارائه می دهند. با فراهم شدن این بستر و با توجه به تفاوت قیمت بین بازار و بورس، افراد زیادی به سمت خرید از بورس کالا متمایل شدند و پیش بینی می شود روند عرضه خودروها نیز از سال بعد با شیب بیشتری افزایش پیدا خواهد کرد. وزارت صنعت، معدن، تجارت و همچنین سازمان بورس قوانینی را برای خریداران خودرو در بورس وضع کرده اند. ما در این مقاله به محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا پرداخته ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا

???? از اردیبهشت ماه سال 1401 و تا به امروز حدود 141 مدل خودرو و نزدیک به 34 هزار خودرو در بازار بورس کالا عرضه شده است. اما آیا همه می توانند از بورس کالا خودرو بخرند؟ خیر. وزارت صنعت، معدن، تجارت و سازمان بورس و اوراق بهادار، شرایط و محدودیت هایی را برای خریداران خودرو از بورس، در نظر گرفته اند. محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا عبارت اند از:

✔️ اولین شرط برای خرید خودرو در بورس کالا، دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی است. افراد در گام نخست باید نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام نمایند.

✔️ بر اساس اعلام بورس کالای ایران، هر فرد حقیقی با ارائه کد ملی، در تاریخ اعلامی تنها مجاز به ثبت سفارش و خرید یک خودرو در است. با به تصویب رسیدن این شرط، خودرو های عرضه شده به خریداران واقعی می رسد.

برای اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا ، کلیک کنید.

✔️ اشخاص حقیقی که از سال 1398 موفق به خرید خودرو از خودروسازان شده اند، مجاز به ثبت سفارش خودرو در بورس کالا نیستند.

✔️ یکی دیگر از محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا، محدودیت سنی است. بر اساس این شرط، تنها افراد بالای 18 سال، اجازه خرید و ثبت سفارش خودرو در بورس کالا را دارند.

✔️ افراد حقوقی مجاز به خرید خودرو در بورس کالای ایران نیستند.

✔️ قابل توجه است که محدودیت‌های ذکر شده شامل برخی از خودرو‌های عرضه شده نظیر کامیونت ها و وانت کارا  نمی‌شوند.

خودرو های عرضه شده در بازار بورس کالا

 

خودرو های عرضه شده در بازار بورس کالا 

 

برای اطلاع از نحوه خرید سهام در بورس کلیک کنید.

برخی از خودرو های عرضه شده در بازار بورس کالای ایران به شرح زیر می باشد:

لاماری ایما هایما s7 207 دستی (دنده ای) 207 اتوماتیک
t5 اتوماتیک شاهین دیگنیتی دیگنیتی پرستیژ
تارا اتوماتیک دنا پلاس دستی (دنده ای) هایما s5 هایما s8
کامیون کشنده EM Power کامیونت فورس فیدلیتی ریسپکت
تارا دستی وانت کارا شاهین تارا دستی

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

???? افراد پس از دریافت کد بورس کالا و مطالعه محدودیت های موجود، در صورتی که محدودیتی برای خرید خودرو نداشتند، باید نسبت به مطالعه شرایط کلی خرید خودرو در بورس کالا اقدام کنند، تا در صورت واجد شرایط بودن، مراحل بعدی را طی کنند. این شرایط به شرح زیر می باشد:

☑️ خریداران باید به میزان مبلغ پایه خودروی مد نظر و همچنین درصد وجه قیمت پایه اعلام شده را به حساب وکالتی نزد بورس واریز کنند. قابل توجه است که این مبلغ از زمان ثبت سفارش و ارسال، تا زمان اعلام نتایج در حساب گفته شده، مسدود خواهد شد.

☑️ توجه کنید که ثبت سفارش خودرو در بورس کالا به منزله ثبت نهایی نبوده و خریداران باید تا زمان اعلام نتایج نهایی صبر کنند.

☑️ افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند، باید با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودرو سازی و در نظر گرفتن هزینه های جانبی هر خودرو اعم از هزینه خدمات حمل و نقل پستی، شماره گذاری، تولید پلاک، بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هزینه هوشمند سازی کارت خودرو، مالیات شماره گذاری و ... قیمت مورد نظر خود را اعلام کنند.

☑️ خریدارانی که در زمان اعلام نتایج نهایی، جزو برندگان رقابت خرید خودرو در بورس کالا شده اند و به هر دلیلی از خرید خودرو منصرف شده و قصد فسخ معامله را دارند، ملزم به پرداخت پنج و نیم درصد ارزش کل معامله هستند. این 5.5 درصد شامل 5 درصد ارزش کل معامله به عنوان هزینه فسخ معامله و 0.5 درصد دیگر به عنوان هزینه کارمزد دو سر معامله می باشد.

☑️ به افرادی که در روز اعلام نتایج نهایی، جزو افراد منتخب باشند، 3 روز کاری مهلت داده می شود تا باقی مانده مبلغ معامله را به حساب وکالتی خود واریز کنند، در غیر این صورت و در صورت عدم واریز وجه مذکور پس از روز سوم، به ازای هر روز دیرکرد، ملزم به پرداخت 0.25 درصد ارزش کل معامله به عنوان جریمه تاخیر هستند. در صورتی که خریداران 6 روز برای واریز باقی مانده مبلغ، تاخیر داشته باشند، معامله فسخ می شود و باید 5.5 درصد ارزش کل معامله به عنوان هزینه فسخ قرارداد و هزینه کارمزد دو سر معامله پرداخت کنند.

 

مزایای خرید خودرو از بورس کالا 

 

مزایای خرید خودرو از بورس کالا

????  مزایای خرید خودرو از بورس کالا به شرح زیر است:

???? خرید بدون نیاز به شرکت در قرعه کشی

???? حذف دلالان و واسطه گران و در نتیجه رسیدن خودرو به صورت مستقیم به دست خریداران واقعی

???? وجود نظارت بیشتر بر روی قیمت ها

برای اطلاع از نحوه ثبت نام و دریافت کد بورس کالا ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

کلام آخر

در مطلب بالا به محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا اشاره شد. پس از استقبال گسترده خریداران از خرید خودرو در بازار بورس کالای ایران، بسیاری از خودرو سازان اقدام به عرضه خودروهای تولیدی خود در بورس کالا کردند. دلایل استقبال افراد از خرید خودرو در بورس کالا، دسترسی آسان، تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار، احتمال برنده شدن بالا تر و ... است. اما همه افراد امکان خرید خودرو از بورس کالا را ندارند. پس از عرضه اولیه برخی از خودرو ها، با تصمیم وزارت صمت و سازمان بورس، محدودیت ها و شرایطی جهت فیلتر خریداران وضع شد. در صورت وجود هر گونه سوال و یا ابهام می توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس حاصل فرمایید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا

 





:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده , نرم , افزار , مالیاتی , خرید , خودرو , بورس , کالا , بورس کالای ایران , بورس , خرید خودرو در بورس کالا , کد بورسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: